De afgelopen vijf jaar maar liefst vier keer verhuizen. Veel Utrechtse studenten kijken hier niet van op. De vraag is enorm en het aanbod beperkt. En als studenten al een woning vinden, dan is de kans groot dat ze huren bij een huisjesmelker. Dit betekent meestal slecht onderhouden woningen waarvoor studenten veel te veel betalen. Dit overkwam Christina (27) maar liefst twee keer. In beide gevallen zocht en vond ze steun bij Huurteam Utrecht.
“Nadat ik een tijdje in een anti-kraak woning en een voormalige opslagruimte had gewoond, kwam er een studentenkamer vrij van 15 vierkante meter voor een huurprijs van 550 euro per maand. Zo’n aanbod afslaan is eigenlijk geen optie, omdat het ongelofelijk moeilijk is om überhaupt een kamer te vinden”, vertelt Christina. “Toen ik er eenmaal woonde, kreeg ik te horen dat de verhuurder vlak voordat ik verhuisde de huur had verdubbeld. De vorige huurder had slechts 300 euro voor dezelfde kamer betaald. Ook bleek dat de woning zelf allerlei gebreken had. We hadden last van muizen en de woning was niet geïsoleerd. Het tochtte door het enkel glas en het kwam zelfs voor dat we in de winter geen verwarming of warm water hadden.”
Gesteund door haar huisgenoten riep ze de hulp van het Huurteam in. “De rechter oordeelde dat we recht hadden op huurverlaging. Door dreigementen van de huisbaas en omdat we weer tijdelijk zonder warm water en verwarming kwamen te zitten, besloot ik na de uitspraak te verhuizen.”
Voor Christina en haar toenmalige vriend leek het tij te keren. Het stel kreeg een woning toegewezen in de mooie Utrechtse Vogelenbuurt. Eenmaal ingetrokken, ontstonden er al snel opnieuw problemen. We kregen een lekkage in de douche, de woning had enkel glas en er waren geen ventilatiemogelijkheden in de woonkamer. Zes maanden lang zaten we met schimmel op de muren en op de bekleding van onze meubels.
Wat volgden waren vele telefoontjes, e-mails en appjes in een poging in contact te komen met de verhuurder. “Uiteindelijk zochten we hulp bij het Huurteam, omdat ik behoorlijk last kreeg van astmatische klachten. Op advies van het Huurteam hebben we ook tegen deze verhuurder een rechtszaak aangespannen. Met weer een positieve uitspraak als gevolg. We kregen huurverlaging en een compensatiebedrag voor de schimmel.”
“Dit betekent overigens niet dat je meteen al het geld terugkrijgt van de huisbaas”, benadrukt Christina. “De eerste keer moest er een advocaat aan te pas komen om de te veel betaalde huur terug te krijgen. Gelukkig kon ik als student aanspraak maken op rechtsbijstand. De tweede keer betaalde de huisbaas wel snel het verschuldigde bedrag terug. Het kan dus wel degelijk de moeite waard zijn om contact op te nemen met het Huurteam.”
Momenteel is Christina weer op zoek naar een woning. “Jammer dat kopen voor studenten geen optie is”, vindt ze. “Hier in Utrecht wordt wel veel gebouwd, maar zijn de woningen volgens mij niet echt bereikbaar voor starters. Dat is jammer, want ik zou me zo graag echt thuis voelen in een stad waar ik graag wil blijven. Het grijpt me aan dat verhuurders zo met mensen omgaan. Zij kennen de regels voor verhuur en weten hoe het werkt op de woningmarkt, maar lappen die regels toch aan hun laars. Natuurlijk ben ik heel blij dat ik dankzij de hulp van het Huurteam veel geld heb teruggekregen. Maar het gevoel van rechtvaardigheid en gerechtigheid is voor mij vele malen belangrijker. Ik ben blij dat er organisaties bestaan die helpen bij het aanpakken van huurmisstanden. Zonder het Huurteam had ik niet geweten hoe ik daar iets tegen kon beginnen.”
Wist je dat je huisbaas de huur maar één keer per jaar mag verhogen? Hierbij geldt een maximum percentage dat jaarlijks wordt vastgesteld.
Betaal jij te veel huur? Doe de puntencheck, neem contract op met het Huurteam en krijg je te veel betaalde huur terug!